Laatste 2009 verslag. - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Cynthia Veenstra - WaarBenJij.nu Laatste 2009 verslag. - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Cynthia Veenstra - WaarBenJij.nu

Laatste 2009 verslag.

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

18 December 2009 | Zweden, Linköping

Zo, tijd voor het laatste verhaal van 2009. Vandaag nog even druk met van alles en af en toe gelieve ook even niets. De laatste was van het jaar is gedraaid, mijn kamer en badkamer zijn schoon voor volgend jaar (ik kom toch liever thuis in een schone kamer :)). Morgenochtend om 6.50 ga ik met de voetjes van de vloer om zo’n twee uur later in Amsterdam te landen. Heerlijk met KLM. Goedkoper dan Ryan Air (als ik rond dezelfde data zou reizen), méér bagage (en daar hoef ik niet eens extra voor te betalen! Oké, het zit bij de prijs in, maar toch) én service! Jazeker, bij KLM krijg je service! Alstublieft, een broodje met kaas voor ’t ontbijt, wilt u er koffie bij? Glaasje sap ook nog? We komen zo bij u langs voor een tweede kop koffie. Dat heb ik bij Ryan Air nog nooit gehad, nu ja, dat hebben ze wel, maar dan betaal je 3 euro voor een kop slootwater. Enfin, nee ik houd niet van Ryan Air. Om half 6 staat de taxi klaar om mij naar het vliegveld te brengen. Wat is het toch heerlijk om van Linköping te vliegen.
Misschien hebben jullie het al gezien, maar waarbenjij.nu heeft mij voorzien van een nieuwe gadget, nu kun je zien hoe het weer bij mij is. Wat overigens tot twee week geleden erg warm was!). Erg raar voor die tijd van het jaar. Ik had mijn winterjas érg laat aan. Pas sinds vorige week is het begonnen te vriezen en een paar dagen voor Nederland kregen we sneeuw. En het leuke, de eerste sneeuw (oke we hebben al wat gehad in oktober, maar dat bleef niet liggen) kwam toen papa hier was! Jep, papa is hier geweest! We (mama en ik) hadden al geprobeerd papa hier heen te krijgen, maar nee want ‘het is zo druk op het werk, daar heb ik geen tijd voor’. Uiteindelijk kreeg ik ineens een mailtje met een kopie van een vluchtbevestiging, voor 10 dec. Joepie! :-D. Voordat papa aankwam om 16.50 ben ik eerst nog naar een lezing gegaan om vervolgens snel naar het station te fietsen. Ik was er 5 minuten voor tijd, komt de bus te laat! En dat is raar in Zweden. Uiteindelijk was de bus er om 5 over 5. We zijn naar huis gelopen (papa vond het ook al zo’n flinke tippel, ik loop het altijd!) en naar even zitten was het alweer tijd voor het avond eten. Vrijdag konden we om 10 uur de auto ophalen en zijn we meteen begonnen met onze tour. We zijn met een stukje snelweg begonnen om die al snel weer te verlaten. We reden over de binnenwegen, waar we een klooster ruïne tegen kwamen (zie foto). Via omwegen kwamen we ineens uit bij een van mijn favoriete plekjes in Zweden! Gränna! Jazeker, Gränna komt weer voorbij. We hebben polkagrisar gekocht en hebben lekker geluncht in Gränna. Hierna zijn we de bossen van Gränna ingegaan, opzoek naar leuk beesten (here Moosie moosie). We zijn lekker ver het bos ingegaan om vlak voor het donker werd (rond 3 half 4 dus..) weer opzoek gegaan naar de uitgang. Zaterdagochtend gingen we op weg naar Ekenäs, naar de kerstmarkt. Hm het is hier wel heel erg rustig, weetje wat, we gaan eerst wel even ergens anders heen. We kwamen weer thuis uit en toen heb ik maar even op een andere site gekeken, bleek dat het in november was, maar de site van Ekenäs gaf alleen de dagen, niet de maanden. We zijn toen naar Ljungsbro gegaan, in het kasteel daar was ook een kerstmarkt.. Nadat we de auto hadden geparkeerd zijn we weifelend naar binnen gelopen, is het hier wel? We werden verwelkomd met glögg en peperkakor. Hm oké, waar moeten we langs? Nadat we de weg hadden gevonden kwamen we uit in één vertrek waar de zogenaamde markt was, er stond niets, maar dan ook niets wat met kerst te maken had! NIETS! Er was werkelijk NIETS interessants! Wat een domper, ik wou bijna vragen of het een grap was, maar we waren allebei zo verbijsterd dat we maar weer in de auto zijn gaan zitten. Shit zeg, was toch leuk geweest om te laten zien hoe de kerstmarkten hier zijn en wat de Zweden denken van kerststukjes/kransen (wat wij de basis van een krans vinden (het groen), vinden zij fantastisch mooi). We zijn maar in de prachtige omgeving gaan rond rijden, daar zagen we 10x meer dingen die met kerst te maken hadden dan op die ‘kerstmarkt’. Om 16 uur begon de ijshockey wedstrijd LHC (Linköping) – Brynäs (Gävle). De eerste periode was vrij slecht, Brynäs speelde gemeen en begon een vechtpartij. De laatste twee periodes waren wel goed, we hebben dan ook met 5-0 gewonnen. Na afloop gingen we kijken of er een plaatsje vrij was bij de Klomp, we hadden geluk! Er kwam net een tafeltje vrij. Tijdens het lekkere eten, begon het te sneeuwen! Dikke vlokken vielen er uit de hemel, ja eindelijk! Sneeuw! En hoe kan het? Nederland heeft Zweden ingehaald, of nu ja, Groningen heeft Linköping ingehaald. Erg grappig ;-). Alleen jammer dat Nederland er minder goed mee om kan gaan, waar in Nederland het openbaar vervoer wordt stilgelegd, gaat in Zweden alles gewoon door. Enfin, nu is Zweden ook wat meer gewend qua winterweer natuurlijk. Ah wel, opa kwam zaterdagavond om half 9 in Ljungsbro. Hij heeft daar geslapen en de volgende dag spraken we af bij Ikea om daar te gaan lunchen alvorens opa papa van mij ging stelen. Na de lekkere zalm vertrokken we langzaam naar de vrachtwagen. Gelukkig was het geen afscheid voor lange tijd, slechts voor 6 dagen! Ik heb een erg fijne tijd gehad, papa ook (toch?! ;- )). Even lekker rustig aan en genieten van het mooie Zweden.

Afgelopen maandag hadden we met z’n 12en een kerstdinner. Iedereen bracht zelf iets mee, zodat we een lekkere variatie hadden. Hartstikke leuk! We hebben de avond gevuld met eten en spelletjes spelen. Eerst begonnen we met breinkrakers (geen zorgen, ik zal deze introduceren in NL) en we hebben zelfs nog verstoppetje gespeeld, ja echt! Maar dan de ‘sardientjes-blik-versie’. Hier verstopt een iemand zich (iedereen die meedeed zetten de deur van zijn/haar kamer open, dus daar kon je ook heen), de rest gaat naar deze persoon opzoek. Als je deze hebt gevonden ga je je op dezelfde plek verstoppen. Enorm grappig!
Op 5 december hebben we Sinterklaas gevierd! We waren met aardig wat man, dus Jelena, Liam en ik hadden aardig wat te bakken (speculaas, gevulde speculaas, héél veel pepernoten en taai taai). Iedereen heeft een surprise gemaakt en zelfs bijna iedereen een gedichtje! Ik heb wijnglazen gekregen, omdat ik 2 van mijn glazen heb gebroken in korte tijd. Liam kreeg een blonde pruik, waar we erg veel lol mee hebben gehad. Even voor de kenners, ik heb een foto bijgevoegd van Sänne (Johan heet hij eigenlijk) met de pruik op, lijkt hij niet op Patrick Wolf?! Ik heb voor Anna een discobal gemaakt als surprise, haha wat grappig was dat zeg! Het is wel anders dan normaal in NL, want ze hebben nog niet door dat de lol vooral in de surprises en gedichten zit. Maar desalniettemin een super avond gehad!
Ondertussen afscheid genomen van de uitwisselingsstudenten, dit keer blijven ze maar voor 4 maanden. Patrick is vorige week al weggegaan. Ben benieuwd wat voor mensen we nu krijgen! We krijgen ook nog twee ‘gewone’ bewoners erbij, omdat Jelena en Anna zijn verhuisd. Nu Anna is verhuisd moesten we een nieuwe bewaker aanwijzen voor de ‘corridor-cashbox’, met z’n allen zeiden ze ’Cynthia!’, dus bij deze. Ondergetekende is de nieuwe bewaker over het geld ;-).
Goed, hier laat ik het bij. Het was een kort verhaal, maar nu is het tijd om te slapen. Om 4 uur sta ik op en ga ik langzaam onderweg naar NL. Om 6.50 vertrekt het vliegtuig en 8.45 land ik op Schiphol. Thuis. Opeens is kerst belangrijk, voelt kerst goed. Met kerst ga ik niet voor de cadeautjes, de eeuwige wijsheid of een bezoek van Jezus. Met kerst zie ik mijn vader, mijn moeder, mijn zus. Zie ik mijn familie en vrienden. Opeens betekent kerst meer dan het ooit heeft gedaan.

Tot snel allemaal! En zo niet, een heel fijne kerst, geniet!

Liefs,
Cynthia.

  • 18 December 2009 - 21:07

    Mama:

    Hoi lieverd,

    Ik ben blij dat je het leuk hebt gehad met Papa, het heeft hem ook goed gedaan.
    Wel leuk dat je nu ook kan zien wat voor weer het bij jou is.Ook voor mij is kerst nu wat anders,ons gezin is dan weer compleet!Daarom maken wij er met zijn 4tjes een heel mooi kerstweekeinde van in Antwerpen en gaan er zeker van genieten.
    Nog even dan zien we mekaar weer,lieverd, tot straks.

    Liefs Mama

  • 18 December 2009 - 21:12

    Gon:

    hey krijg net de email binnen dat er een verhaal van je stond dus gelijk maar ff kijken en ik ben de eerste die het leest..
    leuk verhaal weer, wat leuk ja dat je vader ook nog langs is geweest..
    en wat een leuke suprise was dat op die foto..

    hey meis je vliegt dus morgen terug naar nederland, nou dan zie ik je 1 deze dagen wel..

    welkom terug in de witte wonderland frans halsstraat haha

    groetjes

  • 18 December 2009 - 21:12

    Gon:

    oh niet de eerste haha ff te lang weze type

  • 18 December 2009 - 21:22

    Papa:

    Zo mama eerst maar laten reageren, is die ook een x-tje de eerste :-)

    Mooi verhaal, maar grootste gedeelte niet nieuw voor mij, aangezien ik het mee beleefd heb.
    Wat een rust geeft dat Zweden. Heel anders dan hiero in Nederland.

    Heeft mij in ieder geval ook goed voldaan (is hiermee jouw vraag ook weer beantwoord :-) ).

    CU tomorrow.


  • 18 December 2009 - 21:27

    Ina:

    Wat weer een verhaal. Je boft maar met je familie!
    Wat steeds een verwennerij! Nou meid het is je gegund.
    Ik hoop dat je een leuke tijd hebt in Nederland en België.
    Wij hebben ook een nieuwtje; afgelopen vrijdag 11 december is ons nieuwe hondje Gyzmo geboren. We krijgen hem rond jouw verjaardag.
    Veel plezier in deze kersttijd en alvast een gelukkig liefdevol 2010!!!!!!
    Groetjes en kus van Ina en Jos natuurlijk

  • 18 December 2009 - 21:54

    Annie:

    Mooi weer om te lezen meis.
    Ow en mijn kannetje staat op tafel, morgen warm ik de wijn op hoor.
    Kijken of dat zonder smaakt...lol, anders kom ik naar Nietap voor de echte. Zie je vast wel één deze dagen. Een goede vlucht morgen.
    See you later....dikke kusssssssssssssss

  • 19 December 2009 - 18:01

    Opa:

    Zoals altijd is Opa weer aan de late kant maar ja ik heb ja ook nog met je gesproken in Linkoping afgelopen Zondag.De terug reis met je Vader mee aan boord was ook voorspoedig en geen zorgen hij lust nog steeds bier hahaha, zie je een dezer dagen wel
    Groetjes Opa en Oma

  • 19 December 2009 - 18:51

    Gerdien:

    Leuk verhaal! Het is vast heel leuk om jouw plekje daar te delen met je ouders :)
    Fijne Kerst& Gelukkig nieuwjaar alvast!

  • 15 Januari 2010 - 17:16

    Anneke:

    Niet gereageerd op je laatste verdslag............ ik heb met je gesproken in nederland. Vond het erg gezellig dat je er was!
    We kunnen nu hyven, dat is ook leuk.
    Kijk wel weer uit, naar een verslag van je hoor, altijd erg leuk om te lezen!
    xxx Anneke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cynthia

Masteropleiding Medical Biosciences (Medische Biowetenschappen) aan de Linköping Universiteit, met de praktische nadruk op kankeronderzoek.

Actief sinds 22 Mei 2008
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 58126

Voorgaande reizen:

01 September 2011 - 30 November 2014

Promovendus in borstkankeronderzoek

25 Augustus 2009 - 12 Juni 2011

Medical Bioscience

13 Augustus 2008 - 01 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: