Een bezoek en een concert - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Cynthia Veenstra - WaarBenJij.nu Een bezoek en een concert - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Cynthia Veenstra - WaarBenJij.nu

Een bezoek en een concert

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

26 Oktober 2009 | Zweden, Linköping

Zo, laat ik verder gaan waar ik vorige keer ben geëindigd: Arnoud. Op 8 oktober kwam Arnoud hier, laat in de avond (23.45). Ik heb hem opgehaald van het station en dat was eigenlijk het eind van de donderdag al ;- ). Nadat hij de corridor heeft gezien en we wat hebben gegeten zijn we meteen gaan slapen. Vrijdags heb ik Arnoud rond geleid in Linköping, vooral de knusse binnenstad en natuurlijk mijn favoriete plekje in Linköping: het pittoreske Gamla Linköping (Oud-Linköping). Zaterdag op de vroege morgen liepen we naar het station toe, waar we om 8 uur al in de bus zaten op weg naar Stockholm. Zo tegen 11 uur waren we in Stockholm en hebben we meteen ons hotel opgezocht. De gevang… uh het hotel (echt, de gangen deden herinneren aan een gevangenis, evenals de grootte van de kamers) lag op 10 minuten lopen van het centrum, een mooie locatie, niet te druk. En ach, de grootte van de kamers boeit ook niet, we vallen ’s avonds toch uitgeput op bed om de volgende dag weer een hele dag weg te zijn. Over op bed vallen gesproken.. nadat we de hele zaterdag hadden rondgelopen in het mooie Stockholm (dat op 14 eilanden is gebouwd) liet Arnoud zich inderdaad op bed vallen, of beter gezegd, hij sprong… *KRAK* oeps.. Haha, fantastisch, we hebben eerst een half uur dubbel gelegen van het lachen voor we de schade gingen bekijken. Het viel mee, de planken waren niet gebroken, slechts los. We hebben er verder ook nog niets van gehoord, dus geen probleem, maar wat een lol! Enfin, de zaterdag hebben we dus tot halverwege de avond rondgelopen in Stockholm. Ontzettend veel eilandjes bezocht, allemaal met de benenwagen. Een van de (of misschien wel hét) mooiste plekjes van Stockholm is Gamla Stan, waar ik al twee keer eerder over bericht heb. Een oud deel van Stockholm, met prachtige smalle straten. Toen we door het centrum liepen (eigenlijk per ongeluk, toen we op weg waren naar Gamla Stan, we wouden niet langs de winkels) gingen we toch even een cd-winkel binnen (ja, we kunnen het niet laten! Maar je mag trots zijn, de boekenwinkels heb ik overgeslagen, ja echt!). Daar zag ik een heel leuk bericht hangen, namelijk dat Mando Diao de volgende dag zou komen signeren! Whoepie! We hadden onze hele zondag al ingepland, we wouden om half 9 beginnen met de ‘goedemorgen-rondvaart-boot’, waar we ons allebei erg op verheugden, langs alle eilandjes varen e.d. Maar helaas, toen we eens goed in het boekje keken bleek dat het tot in september was, verdorie! Dus, we weten wat we in de zomer gaan doen. We zijn de zondag dus iets langer blijven liggen (we waren doodop van de dag ervoor) en zijn na het ontbijt weer de stad ingegaan, naar Mando Diao. Ik heb mijn gloedjenieuwe album laten signeren en we hebben ons lopen verbazen om de reacties van de ‘koters’ (= 13-16 jaar). De ergste reactie: een meisje viel huilend in de armen van haar vriendin om vervolgens naar haar gesigneerde cd te kijken en verder te huilen… What the fuck?! Enfin, dat was niet het leukste van de dag.. Tegen een uurtje of 4 (geloof ik?) gingen we richting Globen (het ijshockey-stadion, zie foto!) alwaar we onze zeer geliefde band Green Day live zouden zien (eindelijk, na een jaartje of zes van verlangen). Allereerst: wat goed geregeld daar; Nederland, zo kan het ook! We gingen naar ‘onze’ ingang toe (er waren meerdere ingangen) en hoewel de rij niet kort was, waren we toch in 10 minuten binnen! De kaarten werden gescand, je werd even snel gefouilleerd (nouja, wat heet..) en er werd vluchtig in de tas gekeken en toen: ha en kul kväll! (fijne avond). Nadat we de nodige merchandise hadden gekocht (kopen maar! Ik heb een t-shirt, sjaal en boekje gekocht) zijn we ons plaatsen gaan opzoeken. De plaatsen bleken prima! We hadden zitplaatsen, omdat we niet in het midden wouden staan tussen de gillende kleuters. We konden alles perfect overzien en toen Green Day opkwam was het feest compleet. Ik heb geen moment aan de tijd gedacht en had geen idee hoe laat het was toen het was afgelopen (na tweeënhalf uur, wat nog geen uur leek). Het concert was onbeschrijflijk, wat een prachtband! Wat een entertainers! Ook veel oude nummers gespeeld, waar ik (en Arnoud!) erg happy mee was. Ook mijn favoriete nummer (aller tijden, kan ik wel stellen): Good Riddance. Billie Joe (de zanger) heeft zelfs een aantal mensen het podium opgetrokken. Het leukste was toen hij een kind (van 12 geloof ik?!) het podium op trok om even een rolletje te spelen in een van de liedjes (‘a fire burns today, of blasphemy and genocide. The sirens of decay will infiltrate the inside’ en na die woorden moest hij op de grond ‘vallen’.) En daarna zei hij toen het kind weer van het podium af liep: ‘get out of here! Go home to your mummy!’ Wat ik een briljante opmerking vond, want zo denk ik ook over koters bij concerten. Na afloop van het concert stonden we binnen 5 minuten weer buiten (inclusief wc-bezoek!), zie dat maar eens voor elkaar te krijgen in die verschrikkelijk Heineken Music Hall, daar kun je de uitgang niet eens vinden, k*t zaal! We hebben heerlijk nagenoten van het concert terwijl we de tram weer terug namen. De volgende dag zaten we om 9 uur alweer in de bus naar Linköping. Ik moest om 2 uur op school zijn, we moesten misschien (dat werd pas bij binnenkomst bekend gemaakt) een presentatie houden, over het verslag waar ik de vorige keer over heb verteld (alle plagiaat heb ik eruit gekregen, ik heb ze een ultimatum gegeven: of binnen een dag veranderen of ik lever het verslag in met hun gekopieerde tekst met de memo erbij dat het verslag plagiaat bevat, waardoor ze dus het risico lopen om geschorst te worden). Ik heb thuisgekomen snel mijn mail bekeken om te kijken of mijn groep had gedaan wat het moest doen (zoals we hadden afgesproken), nee dus. Ik moest de hele presentatie in elkaar zetten en daar boven op een mail van ‘Nisar’ hij vertikte het om zijn onderwerp te doen (hij was niet bij de vergadering die we hebben gehad over de verdeling van de onderwerpen) en besloot een ander onderwerp te doen (die iemand anders dus al wél had voorbereid). Ik heb een mail terug gestuurd dat hij dat niet kan doen en hoe hij dacht het op te lossen, want misschien hadden we de presentatie vandaag! Gelukkig hadden we dat niet, anders hadden we mooi voor lul gestaan. Na afloop komt hij naar me toe ‘Cynthia, doe jij de introductie?’ ‘uhm ja, zoals we hadden afgesproken evenals het principe van HPLC’ ‘oh, ik ga de toepassingen van HPLC doen’ ‘Jouw onderwerp van de combinatie van 3 methodes, Faisal doet de toepassingen van HPLC al’ ‘oh nou, dan doe ik de toepassingen van Mass Spectro wel’ ‘Nee, je doet je eigen onderwerp’ En ‘try as I like’ ik kon niet meer aardig blijven, ik heb mijn gal gespuugd en de hele klas stond er in een kringetje omheen. Ik heb hem verteld dat hij niet zomaar zonder overleggen kan wisselen van onderwerp, al helemaal niet omdat hij niet op de vergadering was. Dat hij bij zijn onderwerp moest blijven en dat hij het voor de hele groep verpest. Enfin, het ging nog even door en ik zei ‘ik ga nu weg, fuck it, jij doet wat je moet doen en pleeg geen plagiaat want dan zit je helemaal in de problemen’. Mijn groep keek me dankbaar aan en van de Europeanen kreeg ik een applausje terwijl we de trap afliepen. Met ook nog de woorden ‘bedankt, je hebt voor alle Europeanen en een Australiër gesproken’. Uiteindelijk heeft hij zijn onderwerp gedaan, gelukkig. Een opdracht die eerst een goede oefening leek (alle methodes e.d. herhalen) bleek een nachtmerrie, stomme Indiërs (sorry dat ik nu over een kam scheer, ik bedoel het niet zo zwart wit. Maar hier beneden in de corridor die voor de zomer is afgebrand, hadden een groepje Indiërs zo’n 30 waxinelichtjes in de gang gezet, zonder houder, tegen de muur, omdat het een Indisch feest was.. Halloooo de eerste dag dat je weer terug bent in de gang wil je het meteen weer verbranden? Studentbostäder was trots op ons dat we er wat van zeiden. Enfin zodoende mijn gevoel over Indiërs momenteel; hoewel ze wel heerlijke kip curry hebben!). Goed, we laten dat onderwerp even rusten. De dinsdag zijn we (+ Jelena!) met de auto (daar is de rolschaats weer!) naar Gränna en Visingsö gegaan (alweer, inderdaad; het is daar ook zo mooi!). We waren druk aan het praten in de auto, tot we ineens een witte grond langs de weg zaten. Huh, waar komt dat nu vandaag, wat is dat? En toen ging het dagen.. nee.. nee toch? Jawel! Sneeuw! 13 oktober, in het ZUIDEN van Zweden.. sneeuw! Shit, hier zijn we niet opgekleed. Gelukkig viel het mee, en op Visingsö hadden we er geen last van. We zijn in Gränna de berg opgereden, op zoek naar Elanden, niet gevonden; genoten van het prachtige uitzicht vanaf de berg (zie foto). We zijn heel Visingsö rond gereden en natuurlijk ook een paar keer uitgestapt. Wat een mooi eiland is het toch. Dit keer hebben we de verboden grond helemaal betreden en zijn we ook ín en op (zie foto) het kasteel geweest. Om de dag mooi af te sluiten hebben we ’s avonds bij de Klomp gegeten met een groep van zes mensen, super gezellig! Woensdagochtend zijn we naar Ljungsbro gegaan, zodat ik wat spullen daar kon dumpen, zodat opa die kon meenemen (ik moest op school zijn wanneer Opa in Ljungsbro was). Maar Opa kwam tot een andere oplossing, namelijk elkaar ontmoeten bij Ikea. Dus we hebben de spullen weer in de auto gegooid (we waren al bij Leif Erik) en nadat we even gepraat hadden met de familie zijn we rond aan toeren in de buurt van Ljungsbro. Tegen 18 uur zijn we op de gok naar Ikea gereden en toevallig kwam Opa precies tegelijk met ons (maar van de andere richting) de rotonde op rijden. Na uitwisseling van de spullen (wat een hoop!) zijn we lekker bij Ikea gaan eten (heerlijke zalm hebben ze daar, is dat in NL ook zo?!). De donderdag zijn we nog naar beide universiteiten gegaan en om 4 uur was het helaas weer tijd voor Arnoud om terug te gaan. Het was erg tof dat Arnoud iedereen kon ontmoeten waar ik altijd over praat. Ik kijk al uit naar de volgende keer!
Nog even leuke komende activiteiten: Komende vrijdag hebben we Halloweenparty op Flamman. Iedere gang (corridor) heeft een eigen thema, wij hebben het thema Zombies. Vandaag heb Jelena en ik ons outfit (tweedehands) gekocht en het wordt echt super tof! Ik heb er onwijs veel zin in, is het al vrijdag?
7 november komen mama en Fiënna hier tot en met de 10e. Dat wordt gezellig op mijn kamertje :-p. Ik heb er enorm veel zin, ben al hard bezig met leuke dingen bedenken.
12 december ga ik iets ontzettends tof doen… ik ga een twee en half uur lange buitenrit maken op.. een Ijslander! Iets wat ik al wil doen sinds ik van het bestaan van Ijslanders af weet, met hun prachtige extra vierde gang. Daarbij zit ook een picknick erbij in én glögg drinken (mijn favoriete Zweedse drankje). Enfin, dat was het weer voor deze keer, je ziet het korte verhalen schrijven kan ik niet, daarvoor vind ik schrijven én vertellen te leuk.
Liefs!


  • 26 Oktober 2009 - 21:13

    Papa:

    Hej älskling,

    Wat weer een verhaal, was ik even zoet mee om het te lezen.
    Natuurlijk heb je ons het hele verhaal al zo'n beetje verteld, maar toch leuk om het te lezen.

    Duzzzz, binnenkort ben ik lekker alleen thuis.:-)Kunnen jullie met z'n drietjes Linköping op z'n kop zetten.

    Veel plezier straks in november met z'n drietjes.

    Kyssar
    Papa

  • 26 Oktober 2009 - 21:17

    Annie:

    Tjonge jonge...ja willen ook niet anders.
    Meis wat weer een beleving.
    Top dat je het fijn hebt gehad met Arnoud.
    Haha en kotertjes van 12 moeten maar mooi thuis blijven.
    Veel te jong!!!
    Pffff en dan je tanden laten zien...waaaaaaaaaat de hele inhoud van je smoeltje.hihi
    Die vent weet meteen dat met jou niet valt te sollen. Maar blijf op je tellen passen...niet te worden.
    Mwah gezellig dat ze komen hè.
    Dan nog maar wachten tot de 12e.....ach heb je wat om naar toe te leven.

    Big hug en kisses van de Otjes

  • 26 Oktober 2009 - 21:17

    Anneke:

    Hoi hoi hoi, ik ben de eerste! Cynthia wat een heerlijk verslag om te lezen. Goed te lezen dat je het zo naar de zin hebt daar.
    Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat je hier was. Fijn dat Joris af en toe je kant op komt om je te bevoorraden ha, ha, ha.
    Leuk dat je moeder en zus jou kant opkomen in November.
    Hier gaat het redelijk met ons. Ik kan moeilijk de draad weer oppakken, maar dat heeft ook even tijd nodig.
    Ik wens je alle goeds toe en zit alweer te wachten op het volgende verslag.
    Dikke kus Anneke.

  • 26 Oktober 2009 - 21:18

    Anneke:

    Zie nu dat ik niet de eerste ben!

  • 26 Oktober 2009 - 21:20

    Annie:

    haha nee Anneke er is er altijd één baas boven baas.lol

    Trouwens mooie foto's Cynthia

  • 26 Oktober 2009 - 21:22

    Bennie:

    @Annie en Anneke:
    Yep :-)

  • 26 Oktober 2009 - 21:59

    Helen:

    jaja daar ben ik ook weer eens Sorry meid ben je echt niet vergeten hoor maar mijn computer was kapot het duurde lang er moest een nieuwe videokaart in en vanavond heb ik hem weer geinstaleerd. ik ga op mijn gemak lekker eerst alles lezen heb dit verhaal vlug doorgelezen maar moet eerst maar weer even een paar verhalen terug dan volg ik het weer wat beter, hoorde van Anita dat je dec er weer bent leuk en dat je misschien meekan op les uitje zou erg leuk zijn.

    XX Helen

  • 26 Oktober 2009 - 22:07

    Gonny:

    mooi verhaal weer ik dacht laat ik nu maar gelijk lezen en reageren want bij je vorige verhaal ben ik het helemaal vergete zag ik... Dus jij hebt de sneeuw al gezien ben benieuwd wanneer het hier komt.. En een rit op een ijslander zo he wel ff fotos van make ben benieuwd.. Oja ik heb ook een nieuwtje vanaf hier dick heeft me ten huwelijk gevraagd... Eindelijk haha maar grote kans dat je dat ms al gehoord had? Hey meis we wachten weer op je volgende bericht! Veel succes en plezier daar! Groetjes

  • 26 Oktober 2009 - 22:20

    Mama:

    Valt niet mee, he, om al die belevenissen in het kort te vertellen.Opa heeft de spullen van jou hier afgeleverd, gelukkig ook een koffer. Anders hadden wij geen koffer als we naar jou toe gaan.Bedankt voor de leuke julbock, hij staat al in de kamer.Gaat het al wat beter met je rug? Ik hoop dat de orthopedische zitkussen op tijd binnen is, dan neem ik het 7 november mee.En dan maar hopen dat het helpt voor je rug. Het is in ieder geval goed voor je houding.Dus vrijdag Halloween, leuk. Ik heb ook een grote pompoen gekocht, moet ik nog uithollen en dan ogen-neus en mond in snijden. In buiten zetten met een waxinelichtje erin.Nog even en dan zijn we bij jou, ik ben al aan het aftellen.En dat voor 25 euro( 2 personen )naar Zweden vliegen.Wij hebben er in ieder geval zin in.

    Liefs mama

    puss,puss
    kram,kram



  • 26 Oktober 2009 - 22:24

    Opa:

    Nou soms denk ik wel eens dat je niets anders doet dan naar concerten gaan maar je studeert ook nog hahaha. Make fun girl.nou kan het nog en ja die zalm was heerlijk die hebben ze hier vast niet het was toch nog even gezellig daar in Linkoping. Ik weet niet wanneer ik die kant weer op ga, nog niets gehoord. Die sneeuw mag je daar wel houden en Oma zegd; Voorzichtig wezen, uitkijken en niet te brutaal overal in springen en Opa zegd; Geen dingen doen die Opa ook niet zou doen [dan kan je nog redelijk veel doen hihi] DE groetjes van Opa en Oma.

  • 27 Oktober 2009 - 12:57

    Fietje:

    Hier dan een reactie van mij. Dat duurt wat langer dan normaal, want zoals je weet is mijn pc kapot :(
    Wat een lang verhaal weer, ze worden maar niet korter he. Nou succes nog daar en tot over een paar dagen :)

    xx Fietje

  • 27 Oktober 2009 - 14:08

    Pjotr:

    jemig de pemig wat een verhaal weer...cool dat je greenday hebt gezien:D en ag..huilende tutjes horen er bij..zijn de fans van de toekomst(A) anyway..meende te herinneren dat je de vorige keer al redelijk pissig was over dat plagiaat gebeuren, dat ze niet gewoon een keer luisteren (naar dé Nederlander nog wel he(A)) en avonden gaan zitten blokken..zoals jijO+. keep up the good work meis. spreek je weer op msn, puss och kram:)

  • 27 Oktober 2009 - 19:18

    A.:

    Heyhey!
    Ai ai ai, wat is het toch een verschrikkelijk mooi land zeg, dat Zweden van u. ( Had ik dat al gezegd?) Vond het inderdaad heel tof om iedereen in je dagelijkse leven te ontmoeten.
    En het landschap daar is echt adembenemend mooi!! Je hebt wel een goed land uitgezocht om te gaan studeren;) Oh ja, en de uni's daar zijn ook niet slecht, ook niet geheel onbelangrijk.

    Damn, en als bonus eindelijk Green Day, Green Day, en Green Day! Hoef niet te vertellen hoe fucking gaaf dat was!
    Oah, de "klassiekers" inderdaad, om ze zo maar te noemen, denk aan Basketcase en Brainstew. That was just beautifull:) Dat zijn toch de nummers die ik het langst ken.
    Las net dat Farah naar een ijshockey wedstrijd is geweest, hoe gaaf is dat om in Globen te zien! Iets voor op de to-do list;)
    Hehe, staat me nog goed bij, de big smile die je had toen je terugkwam van de uni:F Wat zal dat een welverdiende! opluchting zijn geweest:P
    Ik zeg Visingsö in de zomer!! Oh en snel langs het Nobelmuseum ( stelletje !@#$%^ ), of eigenlijk niet zo heel snel, verder waar we zijn gebleven. Zoeken we een plekje voor je uit;)
    Wat hebben wij toch wat afgelachen daar zeg:F Heerlijk. Stockholm, de roadtrip met Jelena, en de Klomp:F U wordt nogmaals hartelijk bedankt voor uw gastvrijheid!
    En ik wil natuurlijk nog even melden dat er foto's moeten komen van jullie outfit voor vrijdag:F
    Goed, succes verder met de studie, en ik spreek u binnenkort weer, byebye.
    KnuF!

  • 28 Oktober 2009 - 18:50

    Niels:

    Hej Cynthia!

    ik zie een hoop mooie foto's! en Stockholm daar moet ik ook echt een keer heen, hoor der zoveel goede verhalen over!

    ook sneeuw gehad dus?
    in Göteborg was het alleen een beetje vriezen een paar nachten maar voor de rest heerlijk gehad,

    ik zie dat je ook int bezit bent van een persoonsnummer, grattis!

    je had t over komen nar linköping, Amanda en ik zullen ongetwijfeld daar nog wel komen, haar broer woont daar dus dan moeten we echt ff meeten. Je had int kaartje bij de AH staan dat de koffie klaar stond?;)

    puss och kram

  • 29 Oktober 2009 - 01:39

    Jan Willem:

    Hoi Cynthia

    Nu pas gelezen, komt ik heb nachtdiensten gedraaid op de taxi, vandaar. Maar wederom een leuk boeiend verslag zoals we van jou gewend zijn. Arnoud is je loverboy als ik het goed begrijp? Leuk man!

    Zweden is inderdaad een prachtig land en je hebt daar mooie plekjes. Mooi dat je daar zelf ook zo van geniet. Daarnaast nog concerten als die van Green Day (dat die nog bestaan ..) dus wat wil een mens nog meer ...

    Ik wens je fijne dagen toe meid en kijk al weer uit naar het volgende verhaal!

    Groetjes,
    Jan Willem

  • 29 Oktober 2009 - 11:41

    Anneke:

    Hoi lieverd.
    Bedankt voor je lieve kaart, net ontvangen met de post.
    Dikke knuffel terug van ons.

  • 07 November 2009 - 13:57

    Ina:

    Cynthia,

    Veel plezier de komende dagen met je moeder en Fiënna.

    Groet en kus, Ina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cynthia

Masteropleiding Medical Biosciences (Medische Biowetenschappen) aan de Linköping Universiteit, met de praktische nadruk op kankeronderzoek.

Actief sinds 22 Mei 2008
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 58124

Voorgaande reizen:

01 September 2011 - 30 November 2014

Promovendus in borstkankeronderzoek

25 Augustus 2009 - 12 Juni 2011

Medical Bioscience

13 Augustus 2008 - 01 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: